Kenelle tulee lukuvuosimaksu?
Elokuusta 2026 alkaen osa opiskelijoista joutuu maksamaan opiskelusta Suomessa.
Maksu koskee yleensä opiskelijoita:
- jotka tulevat Suomen ulkopuolelta (EU/ETA-alueen ulkopuolelta)
- ja joilla on opiskelijan oleskelulupa
Myös jotkut perheen perusteella Suomeen tulevat aikuiset voivat joutua maksamaan maksun.
Kenen ei tarvitse maksaa?
Lukuvuosimaksua ei tarvitse maksaa esimerkiksi, jos:
- olet alle 18-vuotias ja asut Suomessa (oppivelvollinen)
- sinulla on pysyvä oleskelulupa
- olet vaihto-opiskelija
Ukrainan kansalaisilta maksua ei peritä ainakaan ennen 4.3.2027.
Kuinka suuri maksu on?
- Maksun suuruus vaihtelee koulutuksen mukaan
- Oppilaitos (esim. Eduko) päättää maksun ja kertoo sen erikseen
Mitä maksu kattaa ja mitä ei?
Jos opiskelija maksaa lukuvuosimaksun:
Hän saa
- opetusta ja tukea oppimiseen
- opiskeluhuollon palveluja
Hän ei saa ilmaiseksi
- kouluruokaa
- oppimateriaaleja (esim. kirjat)
- joitakin opintojen tukia
Muuta tärkeää
- Maksu koskee opiskelijoita, jotka aloittavat opinnot 1.8.2026 tai sen jälkeen
- Oppivelvollisille (alle 18-vuotiaille) opiskelu on edelleen maksutonta