Kortti- ja pätevyyskoulutusten todistukset

Esimerkiksi tulityö- ja työturvallisuuskortti, vesityökortit ja hygieniaosaamistodistus tulevat viranomaiselta hyväksytyn testin jälkeen. Ensiapukoulutusten todistukset saat Edukosta. Osallistuttuasi muihin kortti- ja pätevyyskoulutuksiin saat niihin liittyvän kortin/todistuksen postitse. 

Hygieniapassi

Uudesta hygieniapassista veloitetaan 25 € (sis. alv).

Uuden hygieniapassin voi myöntää seuraavissa tapauksissa:

  • hygieniapassissa on virheellinen nimi tai syntymäaika
  • hygieniapassin molemmat tai sen toinen osa on kadonnut
  • hygieniapassi on rikkinäinen tai huonolaatuinen, mutta siinä on edelleen jäljellä ja selkeästi erotettavissa yksilöintitiedot: asiakkaan etu- ja sukunimi sekä syntymäaika, testipäivämäärä, testaajan tunnus/nimi ja hygieniapassin numero
  • henkilön nimi tai syntymäaika on muuttunut (tarvitaan paperituloste tai kuva todistuksesta, josta nimen tai syntymäajan muutos käy ilmi)

Huom! Kun viiden vuoden asiakirjojen arkistointiaika on loppunut, saa uuden hygieniapassin vain, jos molemmat seuraavat ehdot täyttyvät:

  • tallessa on vähintään toinen osa alkuperäisestä hygieniapassista ja
  • hygieniapassin uusintatilaus tehdään seuraavalla perusteella: hygieniapassin toinen osa (paperinen todistus tai kortti) on kadonnut, nimen muutos tai rikkoutunut/huonolaatuinen hygieniapassi

Hygieniapassitestaaja säilyttää hyväksytyt testilomakkeet 5 vuotta. Hylättyjä testilomakkeita säilytetään 3 kk (21.4.2021 jälkeen suoritetut) ja 5 vuotta (ennen 21.4.2021 suoritetut).

Lisätietoja: Hygieniapassin uusintatilaus – Ruokavirasto

Anniskelupassi

Oppilaitos säilyttää kopiot todistuksista 5 vuotta testin suorittamisesta. Oppilaitoksella ei ole velvollisuutta säilyttää todistuskopioita tätä pitempää aikaa. Todistuskopiosta veloitetaan 25 € sis. alv.

Jos testin suorittamisesta on yli 5 vuotta, todistuskopio ei enää ole saatavissa ja Anniskelupassia tarvitsevan henkilön on mentävä uuteen testiin.

Tulityökortti

Mikäli korttisi katoaa, saat tilattua sen SPEKin verkkokaupasta https://verkkokauppa.spek.fi/. Uuden kortin hinta 15,30 € (sis. postikulut).

Mikäli epäilet kortin voimassaoloa, tarkista ennen tilausta voimassaolo SPEKin asiakaspalvelusta: turvallisuuskortit@spek.fi tai puh. 09 4761 1301.

Työturvallisuuskortti

Mikäli korttisi katoaa, voit tilata uuden Työturvallisuuskortin kadonneen tilalle https://ttk.fi/kadonnut-kortti/

Kadonneen kortin tilalle toimitetun uuden kortin hinta on 10 €. Postitse toimitetun kortin toimituskulut 4,50 €.

Työturvallisuuskortin voi tilata vain voimassa olevan kadonneen kortin tilalle. Mikäli et tiedä onko korttisi voimassa, tarkista voimassaolo etukäteen Työturvallisuuskeskuksesta, sähköposti: kortti@ttk.fi . Kortin toimitusaika on noin 2 viikkoa.

Voit myös ladata itsellesi mobiilikortin https://mobiili.korttitieto.fi/Account/Login

Painetusta Työturvallisuuskortista luovutaan vuoden 2025 alussa

Painetuista työturvallisuuskorteista luovutaan vuoden 2025 alussa. Tätä varten Työturvallisuuskeskus avaa alkuvuodesta 2025 avoimen Työturvallisuuskorttirekisterin, josta kortin haltija tai työnantaja/toimeksiantaja voi tarkistaa Työturvallisuuskortin tietoja. Rekisteriä käytettäessä vaaditaan vahva tunnistautuminen. Mahdollistamme koulutuksen suorittaneille omatoimisen mahdollisuuden tilata omalla kustannuksellaan Työturvallisuuskortteja 2026 vuoteen saakka, mikäli sille on tarvetta.

Työturvallisuuskortin tiedot tarkastettavissa kaikille avoimelta verkkosivustolta vuonna 2025

Jokaisella henkilöllä, jonka tiedot ovat rekisterissä on vastustamisoikeus, eli oikeus vastustaa tietojensa käsittelyä ja saatavuutta. Jos et halua, että tietosi ovat julkisesti nähtävillä rekisterissä, voit tehdä ilmoituksen osoitteeseen kortti@ttk.fi. Ilmoitukseen tarvitsemme nimesi, syntymäaikasi ja sähköpostiosoitteesi sekä selkeän ilmoituksen tietojen julkistamiskiellosta. Julkaisukielto on voimassa kyseisen Työturvallisuuskortin voimassaolon ajan.

hae sivustolta